Från fluga till antispinn rapport

Phew! Jag ligger verkligen inte i fas med min blogg just nu. Skall försöka att blogga ikapp de närmaste dagarna för det finns inte brist på blogginlägg i mitt huvud, bara brist på tid att få ner dessa inlägg på ett tangentbord.

Förra helgen spenderade jag större delen av min tid i Uppsala på vad som förmodligen är Sveriges gemytligaste flugfiskemässa. För sjätte året på raken så anordnade Niklas Dahlin sin ”bilhallsmässa” där han samlat en imponerande mängd utställare. Alla utställare har på nått sätt anpassat sig själva och sitt utbud till att passa den småskalighet som utgör själva kärnan av mässan och det känns som att man valt ut det bästa och mest spännande att ta med sig och som besökare slipper man ”utfyllnadssortiment” som gärna följer med på större mässor. I kombination med en mängd hantverkare och ett imponerande uppställ av några av Sverige bästa flugbindare.

IMG_6342

Fly dressing var där så klart

 

Själv spenderade jag dagen sittandes bredvid Andreas Andersson vilket gjorde att det blev en bra samlingspunkt för gäddflugfiskare runt våra två bord. Jag träffade gamla och nya vänner och utan att ha fått några siffror så kändes det som att det var fler besökare än någonsin på denna mässa. Dagen gick med en rasande fart och när klockan började närma sig 16.00 och antalet besökare började trappa av så kunde vi enat konstatera att det varit en fantastisk dag!

IMG_6341

Andreas Anderssons grymt fina hjorthårsdivers

Mässan var slut men inte dagens och kvällens aktiviteter. Nu följde den traditionella mässmiddagen och auktionen. Varje år så auktioneras en mängd flugfiskerelaterade produkter, evenemang och prylar ut som skänkts av utställare på mässan. Pengarna går varje år till något fiskevårdsprojekt och i år var det ett projekt för att rädda en unik rödingstam på en plats som jag skäms lite över att jag har glömt var det var. Jag skall försöka leta reda på information om exakt var det var för projekt och uppdatera här senare.

IMG_6337

Jag fick chansen att prata lite gäddflugfiske med Stephan Nielsen från Sporting igen.

En mycket trevlig kväll med en mängd olika saker som auktionerades ut allt från split cane spön till guidningar, flugor, kläder, böcker m.m. Jag hade tillsammans med Andreas och Niklaus Bauer skänkt varsin fluga som ropades ut tillsammans. Dessutom ropade jag in mässans coolaste one of a kind t-shirt med mästaren MC katt-skillz avbildad, så klart en liten ordlek med att Niklas Dahlin är experten på Catskills flugor. Mässfesten fortsatte sen till sent in på natten och en sak är säker; jag ser redan fram emot nästa år!

Stort tack till min vän Anders “Fiskesyndrom” Perols för att jag fick låna lite foton av dig!

1622832_10152390505972714_2938031057788269808_n

Niklas Dahlin a.k.a Mc Cat-skillz!

 

One thought on “Från fluga till antispinn rapport

  1. Det var så lite, Ulf! Med betoning på lite då jag inte lade någon vidare energi på fotograferingen. 🙂
    / Anders “Fiskesyndrom” Perols (utan d 😉

Leave a comment