Årets sista gädda?

Kan det ha varit det verkligen? Är det verkligen så att det var årets sista gädda jag tog i fredags?

Efter att ha haft en månad i November där jag fiskat mindre än på länge (inte sen under Julis tropiska värme har jag haft så få fiske dagar) och med endast två fiskedagar i november så såg jag fram emot min tredje fiskedag i November, dessutom på ett helt nytt vatten.

Min broder från en annan moder Niklas hade vid två tillfällen under November varit ute med flytring i en mar i Stockholms norra skärgård och haft ett hyfsat framgångsrikt fiske. Sex gäddor på ca 5 timmars fiske på ett nytt vatten i flytring är inte så pjåkigt tycker jag. Nu skulle vi vara tre stycken i samma skärgårdsmar under en heldags fiske så jag hade nog lite förhoppningar på några gäddor var i alla fall och kanske någon lite större?

Dagarna är korta och kalla nu, jag och Jonas möts upp hos Niklas vid nio tiden på fredagsmorgonen och efter sedvanligt kramkalas och lite proviantering så var det bara en kort bit med bilen innan vi var framme i den lilla maren vi skulle paddla omkring i resten av dagen. Jonas hade dagen till ära köpt på sig en 12 volts pump så att vi skulle slippa och handjaga upp våra ringar så det var ett smidigt iordningställande den här gången. Fem minuters knatande genom skogen med ringarna på ryggen och sen var det dags att sjösätta.

s_IMG_3552

Jag spänner ivrigt på mig mina fenor och paddlar ut först av alla från land och börjar svinga flugspöet direkt medan jag försöker komma ut en liten bit. På bara andra eller tredje kastet så känner jag hur en gädda attackerar min braximitation rätt hårt men jag märker snabbt att det är en mindre fisk men den kämpar på rätt bra ändå trots sin ringa storlek. Snabb avkrokning och några gliringar till Jonas och Niklas som inte ens hunnit ut med sina ringar innan jag landat första fisken. Bra början!

Vi lägger oss på lite olika delar av maren, Niklas lägger sig mitt i mot de enda lite djupare (typ tre meter) partierna, jag fiskar av ena sidans vass medan Jonas börjar inne i den innersta delen. Jag har på den 30 meters sträcka som jag fiskar av fyra hugg men lyckas inte kroka en enda av dom. Jonas har känning på en fisk men mer än så blir det inte. Så trots min fina start så blir det inga mer gäddor på hela dagen. Jag och Jonas lägger ner fisket vid två tiden medan Niklas kör vidare en stund till. Trögt och kallt kan man sammanfatta dagen. Dessutom med nästan ingen vind alls. Däremot tyckte jag att området som sådan var väldigt lovande, bra och jämn botten och inte mer än tre meter djupt någonstans. Kan man pricka rätt förhållanden här inne så borde det kunna ge mycket mer fisk.

1622251_10152399717162714_181476252220071746_n

Team 700 teeth baby!

Dagen får två tråkiga epiloger. Först upptäcker jag att min vattentäta säck som jag hade kameran i bakom mig i flytringen inte alls var vattentät och det verkar som att kameran blivit vattenskadad. Nästa bakslag blir efter att Jonas använt sin elpump för att tömma sin flytring och upptäcker att den dragit ur batteriet på hans bil. Dessutom visar det sig att varken han eller jag har startkablar i bilen. Men efter en sväng hem till Niklas så fixar vi startkablar och får igång Jonas bil igen.

10802017_10152400750062714_4864775683828476492_n

Kameran gillade inte att bli blöt

Men när jag sitter i bilen och börjar få upp värmen igen efter att ha suttit i det kalla vattnet hela dagen så slår det mig. Kan det varit årets sista gädda det där? Har jag tur så kommer jag ut en eller max två gånger i December, men det är inget som säger att jag faktiskt kommer att få fisk då. Vi får väl se, men oavsett om det var årets sista eller inte så kan jag konstatera när jag skriver upp dagens snipa i fiskedagboken att jag fått mer gädda den här säsongen än någonsin tidigare. Men det får vi summera i ett annat blogginlägg!

 

Leave a Reply

