Årets sista båttur

Nu är det nära nog slut på säsongen på riktigt. Förra söndagen var det dags för den sedan länge inplanerade upptagningen av min kära Bäver. Hon har legat i vattnet sedan midsommarveckan och jag räknade ut att jag har varit ute ca 25 gånger med båten sedan den sjösättes, både på rena fisketurer och familjeturer med sol och bad. Jag har alltså använt båten ganska mycket och kan utan problem säga att denna lilla båt har öppnat möjligheten till ett helt annat fiske än tidigare.

10380896_10152077572272714_5672667739378198585_n

Min Silver Beaver!

Men nu var det alltså dags att ta upp henne för lite vintervila och iordningställande och kanske även lite meckande. Min morbror Lasse var snäll och ställde upp för att hjälpa mig (jag har ingen dragkrok på min bil) och tillsammans med min kusin Markus så bestämde vi oss för att köra några timmars fiske i samband med upptaget. Inte så ofta jag har haft möjligheten eller tiden att få köra ett båtpass så här sent på året men jag hade egentligen inga som helst förhoppningar på att vara i kontakt med fisk i våra vatten i ytterskärgården.

Det blev kortast möjliga tripp med bara lite bensin kvar i tanken och ganska liten tid kvar av den ljusa dagen efter att vi börjat dagen med att hämta släpet till båten och sen kört de 30 km/h ner till Ankarudden som släpet föreskriver. Så till det gamla “specialstället” begav vi oss. Lasse hade ett följe i första kastet. Jag hade ett jätteförsiktig hugg i andra kastet och på Lasses tredje kast så small det på en liten gädda. Wow, lite mer action än vad jag hade förväntat mig.

10686720_10203326481151776_5549835620745232976_n

Dessutom så dröjer det bara ett par kast till så har Lasse dagens andra gädda. Detta inom bara några minuter från att vi börjat fiska. Jag har ett par följen men inga mer hugg. Så omgruppering till andra sidan ön i den så kallade yttre lagunen. Uppe på en höjd med bra överblick över hela lagunen så ser jag hur en betydligt finare gädda hugger kraftfullt på min fluga, men med jordens sämsta mothugg från min sida så sitter hon bara kvar i ett par sekunder innan hon lyckas skaka sig loss.

Det är inte min dag idag, en kombination av oskärpa och otur. Kanske är det min tidigare grundtanke på att vi nog inte skulle få nått idag som gör att jag är alldeles för oskärpt. Men dagens korta fiskepass fortsätter i samma stil, jag har flertalet följen, nått mer litet hugg men lyckas inte landa nått. Lasse å andra sidan lyckas till slut landa sju gäddor, på bara ett par timmars fiske i ytterskärgården med fem grader i vattnet och ginklart vatten. Tur var det nog att det blåste närmare 10 m/s sydlig vind för annars hade det varit att fiska i akvariet och mycket mer svårfiskat.

10846344_10203326431470534_3582007189215357782_n

“Gädd-selfie”

Till slut återstod bara att puttra tillbaka till Ankarudden och dra upp båten på släpet och köra hem henne. Årets sista båttur blev en bomtur för mig, men “det var ju i alla fall skönt att få komma ut” eller vad man brukar säga.

 

Leave a Reply

